Roseknoop: wat is er gebeurd en wat staat er op de planning?

2 March 2023, 12:04 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Gemeente Rotterdam

Wat gebeurde er afgelopen maand en welke werkzaamheden staan er komende maand op de planning rondom de Roseknoop op Rotterdam-Zuid? Een overzicht.

Afgelopen maand is het riool bij de woningen nabij de Putselaan vervangen en het laatste deel van de verharding in de 2e Rosestraat uitgebroken. In de 2e Rosestraat is de waterleiding aangelegd, deze buizen hebben een doorsnee van wel 1 meter 20! En langs het Vredesplein is het eerste deel van de stadsverwarming aangelegd.

Wat gebeurt er komende maand?

Aannemer Van Vulpen gaat de nieuwe waterleiding leggen in de bocht van de 2e Rosestraat/Rosestraat. Deze worden op het maaiveld aan elkaar gelast en dan met grote kranen in één keer in de sleuf gelegd. Ook start Van Vulpen in opdracht van Stedin met de aanleg van de hogedruk gasleiding.

Verder wordt het fietspad langs de Laan op Zuid breder gemaakt (aan de kant van de Beijerlandselaan) zodat fietsers en voetgangers dit in twee richtingen kunnen gebruiken. Dit is nodig omdat tijdens de afsluiting van het Varkenoordseviaduct het fietspad aan de andere kant – langs de nieuwe woontoren Imagine - wordt afgesloten. Ook worden op de Laan op Zuid bomen verwijderd, het gaat om het deel tussen de Stokerstraat en Katadreuffestraat richting het Varkenoordseviaduct. Bewoners hebben hier een brief over ontvangen.

Voor 1 mei moeten ook de sporen en het ballast van ProRail worden verwijderd van het spoor dat naar het  (oude) Shuntergebouw loopt.

En verder…

Is de eerste 2.200 ton flugsand aangekomen. Dit wordt op een groot deel van het terrein gebruikt voor het verhogen van de dijk. Flugsand is poreus en loskorrelig vulkanisch materiaal en duizenden jaren geleden ontstaan bij het afkoelen van vloeibare lava. Het wordt vooral in Duitsland en Italië gewonnen en wordt ook wel bimszand genoemd. Het is veel lichter dan normaal zand. Door dit speciale zand hoeft de dijk 6 maanden ‘in te klinken’ in plaats van een jaar. Het zand is per binnenvaartschip vanuit Duitsland vervoerd, en aangemeerd achter de Stadionweg/nabij de Piet Smitkade, zo dicht mogelijk bij de Roseknoop. De 2.200 ton zand gaat vanaf daar per vrachtwagen naar het werkgebied. Een kortere rijafstand, met minder uitstoot.